Aktuality • Tlačové správy • Upozornenia • …

Školákov naučia rozoznávať vtáčiky podľa spevu

13.10.2006 11:15

Zadné Meďodoly,tiesňava Bránka-téma riečnokrasového reliéfu (autor: I.Stavný) „Prostredníctvom lesných pedagógov chceme v deťoch vzbudiť záujem o životné prostredie, v ktorom žijú a to jeho spoznávaním inou, záživnejšou formou vychádzok do prírody, túr do vysokohorského prostredia, prednášok a účasťou na tematických výstavách. Predpokladáme, že postupné no najmä cieľavedomé poznávanie prírody a jej zákonitostí, je prvotným predpokladom vytvorenia si kladného vzťahu k nej. A popri tom máme možnosť priblížiť nielen tým najmenším, ale aj ich rodičom prácu našej organizácie,“ hovorí Ing. Igor Stavný, koordinátor práce lesných pedagógov Štátnych lesov Tatranského národného parku (ŠL TANAPu).

V tomto školskom roku bude 19 lesných pedagógov z radov zamestnancov Štátnych lesov TANAPu spolupracovať s približne 580 žiakmi z takmer troch desiatok tried 17 základných škôl od Oravy až po Červený Kláštor.

„Lesní pedagógovia pracujú so svojimi malými zverencami samostatne. Pre každý školský rok im určujeme len základné témy, pre ktoré vypracúvame jednotné pracovné listy. Tentoraz budú žiaci v jesenných a zimných mesiacoch spoznávať spevavce. A to nielen podľa obrázkov. Počas leta sme pre nich pripravili hlinených vtáčikov, ktorých budú vymaľovávať podľa predlohy. Pritom sa súčasne budú učiť spoznať vtáčikov aj podľa spevu. Ďalší pracovný list je na tému ako rastie strom. Nadväzuje na pracovný list z predchádzajúceho roku ako vzniká strom. Deťom chceme priblížiť podrobnosti o tom, ako funguje strom z vnútra, ako rastú letokruhy, čo je to lyko, čo je drevo, čo je jarné drevo a čo letné drevo, čo je jadro stromu. Priamo v teréne budeme spoznávať geologické zloženie Tatier a ich geomorfológiu, teda tvary povrchu. K tejto téme máme okrem pracovných listov spracovaný aj vlastný informačný materiál.

vypĺňanie pracovných listov na Náučnej geologickej ploche Podmuráň v Javorovej doline (autor: I.Stavný) Na jar chceme žiakom priblížiť veľmi aktuálnu tému lykožrúta v národnom parku a školský rok už po štvrtý raz ukončíme vedomostnou súťažou Putovná sova o faune a flóre a neživej prírode Tatier v celodennom hľadaní správnych odpovedí na otázky týkajúce sa Tatranského národného parku, jeho prírody a ochrany,“ konkretizuje činnosť lesných pedagógov v práve rozbehnutom školskom roku Igor Stavný.

Deti sa učia spoznávať prírodu vlastnými zmyslami a navyše: „Počas stretnutí sa snažíme používať výrazové prostriedky primerané veku žiakov, používame prvky zážitkového učenia. To znamená, že do poznávania rôzneho prírodného materiálu zapájame rôzne zmysly, väčšinu z toho, o čom im práve rozprávame si môžu chytiť do ruky, vidieť na vlastné oči a počuť na vlastné uši. Pritom všetkom sa snažíme prenášať aktivitu na žiakov, jedine tak si zo stretnutia zapamätajú čo najviac. Nezahŕňame ich ale množstvom informácií, snažíme sa, aby pochopili podstatu v práve diskutovanej téme.

Ide o dlhodobú a trpezlivú prácu, ktorej výsledky sú niekedy ťažko merateľné. Dúfame, že vo väčšine žiakov vzbudíme kladný a ochranársky vzťah k prírode,“ dodáva Igor Stavný.